‘Bang voor beperking’: de reactie van het Centrum op de ‘Koppen’-reportage
De reportage 'Bang voor beperking', op donderdag 4 december 2014 te zien in het reportagemagazine 'Koppen' op Eén, toont aan dat inclusief onderwijs – waarbij kinderen met een handicap met ondersteuning naar de gewone school gaan – werkt. Inclusief onderwijs werkt waar leerkrachten zich gesteund weten door hun collega's en hun directie en open communiceren met alle betrokkenen.
Dat er scholen zijn die weigeren om leerlingen met een handicap in te schrijven en daarbij louter verwijzen naar een gebrek aan ‘draagkracht’ kan niet. Dat is niet in overeenstemming te brengen met het M-decreet dat op 1 september 2015 volop in werking treedt. Het is evenmin in overeenstemming te brengen met het gelijkekansendecreet dat vandaag al van toepassing is op alle scholen. Bovendien legt het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, dat in 2009 door België (en Vlaanderen) werd geratificeerd, het recht op inclusief onderwijs vast voor elke leerling met een handicap.
Een school die een kind met een handicap weigert in te schrijven, moet kunnen motiveren waarom de nodige aanpassingen onredelijk zijn. Desgevallend moet de school op zoek gaan naar alternatieven die wel redelijk zijn. Pas wanneer die oefening gemaakt werd, kan de school besluiten om de leerling te weigeren. Die weigering moet schriftelijk aan de ouders gecommuniceerd worden.
Dat leerkrachten en scholen moeten kunnen rekenen op extra ondersteuning staat buiten kijf en het Centrum laat niet na het belang hiervan te onderstrepen. Maar de beschikbaarheid van deze extra ondersteuning kan op zich nooit een argument zijn om aan leerlingen met een handicap het recht op inclusief onderwijs te ontzeggen.
Ouders die problemen ondervinden bij de inschrijving van hun kind kunnen steeds contact opnemen met het Interfederaal Gelijkekansencentrum. Het Centrum behandelt alle dossiers vertrouwelijk en onderneemt slechts actie na uitdrukkelijke toestemming van de ouders. Daarbij wordt steeds gestreefd naar een constructieve oplossing door middel van dialoog.
Ouders die vragen hebben over inclusie of ondersteuning willen bij het zoeken van een school kunnen steeds terecht bij het Steunpunt voor Inclusie. Dat kan hen ook bijstaan tijdens de eerste gesprekken met de school. Ze kunnen er ook terecht wanneer ze moeilijkheden ervaren bij de realisatie van inclusie voor hun kind, en dat op alle domeinen.
Meer informatie over inclusief onderwijs en over redelijke aanpassingen op school vindt u in de brochure 'Met een handicap naar de school van je keuze' van het Centrum.
Vergelijkbare artikels
Verkiezingen 2014: het memorandum van het Centrum
Digitale kloof: hoe ongelijkheden verminderen?
De digitalisering van onze maatschappij heeft gevolgen voor de rechten van de meest kwetsbaren. Unia heeft deze transformatie geanalyseerd in het licht van de antidiscriminatiewetgeving. Samen met het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting publiceerde Unia een advies met aanbevelingen om het wettelijk kader te verbeteren.
Wat we verwachten van een decreet over leersteun
Een nieuw decreet over leersteun biedt kansen om de weg die ingeslagen is met het M-decreet verder te zetten en een aantal concepten verder te ontwikkelen, zodat alle onderwijsactoren kunnen werken binnen een duidelijk en gedeeld referentiekader. Met meer houvast bij het uitwerken van een individueel aangepast curriculum. En met meer duidelijkheid over hetgeen van de school en van het CLB verwacht wordt.
Onderwijs: België opnieuw veroordeeld wegens gebrek aan inclusie van kinderen met een verstandelijke beperking
Het Europees Comité voor sociale rechten heeft een beslissing genomen over het recht op inclusief onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking, met name in het onderwijs van de Fédération Wallonie-Bruxelles (Franse Gemeenschap): België wordt opnieuw veroordeeld. Drie jaar geleden werd ons land al veroordeeld op dit punt. Destijds ging het over het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.