Leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs: een knelpuntnota
Elke dag zitten 891 Vlaamse leerlingen meer dan 3 uur op de bus naar een school in het buitengewoon onderwijs. Op woensdag 23 oktober discussieerde het Kinderrechtencommissariaat over die problematiek tijdens een kinderrechtenlunch - of Krunch - met Vlaamse volksvertegenwoordigers, vertegenwoordigers van De Lijn, de administratie leerlingenvervoer, de onderwijskoepels en de kabinetten Onderwijs en Mobiliteit. Het deed dat samen met het Centrum en met C.H.I.P.S.
Het Centrum schreef mee aan een nota die de belangrijkste knelpunten van het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs bevat; het doet er ook aanbevelingen in. Voor het Centrum ligt een sleutel voor het probleem in de verdere uitbouw van inclusief onderwijs, zodat kinderen met een handicap in hun eigen buurt naar de gewone school kunnen gaan. Maar intussen moet wel dringend werk gemaakt worden van een beter leerlingenvervoer.
Naar de pagina over de knelpuntnota.
In de videoclip hieronder getuigt Hylke van zijn dagelijkse rit naar school. Hij zit gemiddeld vijftien uur per week op de bus, en hoopt dat daar snel verandering in komt.
Vergelijkbare artikels
Inclusief onderwijs: leerlingen met een handicap hebben recht op redelijke aanpassingen - óók van het curriculum
[Opinie] EVRAS: elke jongere heeft recht op een veilige schoolomgeving en op seksuele opvoeding
Al een tijdje neemt het protest tegen EVRAS (afkorting voor ‘Éducation à la vie relationnelle, affective et sexuelle’) alarmerende vormen aan. Unia, het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen (IGVM) en de Franstalige kinderrechtencommissaris (verder de Délégué général aux droits de l'enfant of DGDE genoemd) luiden de noodklok over de risico’s die de desinformatie rond EVRAS met zich meebrengt.
Digitale kloof: hoe ongelijkheden verminderen?
De digitalisering van onze maatschappij heeft gevolgen voor de rechten van de meest kwetsbaren. Unia heeft deze transformatie geanalyseerd in het licht van de antidiscriminatiewetgeving. Samen met het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting publiceerde Unia een advies met aanbevelingen om het wettelijk kader te verbeteren.
Wat we verwachten van een decreet over leersteun
Een nieuw decreet over leersteun biedt kansen om de weg die ingeslagen is met het M-decreet verder te zetten en een aantal concepten verder te ontwikkelen, zodat alle onderwijsactoren kunnen werken binnen een duidelijk en gedeeld referentiekader. Met meer houvast bij het uitwerken van een individueel aangepast curriculum. En met meer duidelijkheid over hetgeen van de school en van het CLB verwacht wordt.