Zoek Onderhandelde oplossingen
Toegankelijkheid van betaalparking voor rolstoelgebruikers
Een rolstoelgebruiker meldde problemen met de toegankelijkheid in verschillende betaalparkings die door eenzelfde firma worden beheerd. Het ging om verschillende problemen: de parking had geen directe toegang tot het nabijgelegen station, de blauw gemarkeerde parkeerplaatsen waren te smal, er was geen bewegwijzering die de autobestuurder naar deze aangepaste parkeerplaatsen leidde. Na de tussenkomst van het Centrum beloofde het parkeerbedrijf om de nodige aanpassingen in twee fases door te voeren.
Redelijke aanpassing voor slechthorende ambtenaar
Omdat de handicap van een slechthorende gemeenteambtenaar erger was geworden en hij problemen had bij het uitvoeren van zijn taken bij de gemeente, vroeg hij om aanpassingen. Die werden echter geweigerd.
Ontslag na arbeidsongeval
Een persoon die werkte als bewaker van een parking, was het slachtoffer van een arbeidsongeval, waarop de werkgever besliste om zijn contract stop te zetten. De werkgever was van oordeel dat de werknemer niet meer in staat was om taken uit te voeren die essentieel waren voor zijn functie. Hij zette de overeenkomst echter stop zonder eerst eventuele aanpassingen van de werkplek of een eventuele toewijzing van een andere betrekking te overwegen.
Onderhandelde oplossing – Toegankelijkheid gebouw
Het gaat om een probleem met de toegankelijkheid van een gebouw in mede-eigendom. Na een aanpassing kon de geopende deur van de hoofdingang niet langer worden geblokkeerd. Een dame nam met ons contact op omdat de dichtslaande zware deur problemen opleverde voor haar echtgenoot die zich door een mentale aandoening slechts heel traag kan verplaatsen.
Onderhandelde oplossing – Aanpassing rijbewijs C
Een hemiplegiepatiënt wilde zijn rijbewijs C (vrachtwagen) halen om een mobilhome te kunnen besturen voor een bredere vrijetijdsbesteding met zijn gezin. Dankzij de steun en de tussenkomst van het Centrum en de uitstekende samenwerking met andere overheidsdiensten, kon deze persoon genieten van de nodige aanpassingen i.v.m. zijn handicap en haalde hij zijn rijbewijs C.
Redelijke aanpassing in een appartementsgebouw: voordeur
Een persoon met een handicap vraagt sinds enkele jaren om de pomp van de voordeur van het appartementsgebouw minder sterk in te stellen zodat hij makkelijker toegang krijgt tot het gebouw.
Onderhandelde oplossing – Toegankelijkheid bankkantoor
Een rolstoelgebruiker en trouwe klant bij een bepaalde bank contacteert ons omdat hij geen respons krijgt op zijn aanhoudende vraag om zijn bankkantoor toegankelijk te maken. Specifiek wenst hij dat er een oplossing wordt gezocht (of redelijke aanpassing wordt voorzien) om de 5cm hoge drempel aan de ingang te overbruggen. Het Centrum heeft de betreffende bank aangeschreven, verwijzend naar de antidiscriminatiewetgeving, en kreeg een interessant en constructief antwoord. De bank schrijft zich niet alleen in in een beleid waarbij verschillende kantoren in overleg met de toegankelijkheidsspecialist Plain Pied toegankelijk zullen worden gemaakt, maar heeft naar aanleiding van ons schrijven ook besloten om het bewuste kantoor zo snel mogelijk volledig toegankelijk te maken.
Redelijke aanpassing in een appartementsgebouw: assistentiehond
Een slechtziende man heeft een assistentiehond en woont op de benedenverdieping van een appartementsgebouw. Hij heeft een kleine tuin. Hij wenst een omheining rond zijn tuin te plaatsen om zijn assistentiehond vrijuit te laten rondlopen.
Onderhandelde oplossing – Redelijke aanpassing voor toegang tot een bankrekening
Iemand nam contact op met het Centrum over thuisbankieren. Met het oude systeem van de bank kon deze persoon ondanks zijn fysieke handicap zijn rekening volledig zelfstandig thuis beheren. De bank wou nu al haar klanten verplichten om over te schakelen op een nieuw systeem met aparte kaartlezers. Dankzij de tussenkomst van het Centrum werd voor dezelfde prijs een speciaal systeem geïnstalleerd dat hem toegang tot zijn rekening en veilige transacties via internet garandeert.
Geweigerde redelijke aanpassing op een vliegtuig
De ouders van een jongen met een fysieke handicap hadden bij het boeken van hun vliegtickets een aanvraag ingediend om een aangepast schuimrubberen zitje te mogen gebruiken. Daarmee zou hun zoon comfortabel kunnen reizen. De luchtvaartmaatschappij weigerde die redelijke aanpassing.