Zoek Onderhandelde oplossingen
Kandidaat-huurder geweigerd vanwege zijn origine
Een man wenste een goed te huren maar kreeg van het immobiliënagentschap te horen dat het reeds verhuurd was aan iemand anders. Toen hij zag dat de aankondiging online nog steeds te raadplegen was, contacteerde hij het agentschap opnieuw. Hij deed dit niet onder zijn eigen naam, maar gaf een Belgisch klinkende naam door. Op die manier kreeg hij wel een afspraak. Daarna belde hij nogmaals met zijn echte naam en het goed bleek opnieuw verhuurd te zijn.
Melding over de website van een politieke partij
Het Centrum ontving een melding over de website van een politieke partij. Die had een link gepubliceerd naar de website van VHO (Vrij Historisch Onderzoek), waarvan de auteur, Siegfried Verbeke, veroordeeld is voor inbreuk op de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Duitse nationaal-socialistische regime is gepleegd - het ging daarbij met name om de informatie op en de inhoud van zijn website.
Racistische pesterijen op het werk
Een werknemer was slachtoffer van racistische pesterijen op het werk door een collega.
Verzoening rond schotelantenne
Huurders plaatsen een schotelantenne zonder voorafgaande toestemming. Mede-eigenaars reageren hierop schriftelijk dat de antenne binnen 48u moet worden verwijderd en dit op basis van het reglement van mede-eigendom dat alle antennes verbiedt op het gebouw.
Racistische opmerkingen door lerares
Een moeder contacteerde het Centrum omdat haar dochter het mikpunt was van misplaatste, racistisch getinte opmerkingen door een lerares. Een ontmoeting op school met de directie, de moeder en de lerares had niet het verhoopte resultaat, maar leidde tot nog meer spanningen. De moeder diende vervolgens een klacht in bij de politie. Uit de getuigenis bleek dat de moeder excuses van de lerares verwachtte; als die niet volgden, zou ze haar klacht staande houden.
Haat op Facebook
Een Facebookgebruiker postte op zijn pagina boodschappen die aanzetten tot haat en geweld tegen moslims. Een andere gebruiker contacteerde het Centrum omdat de toon heel gewelddadig was en de vrees bestond dat de auteur eventueel tot daden zou overgaan. Het Centrum sprak de directie van Facebook Europe aan en die stelde onmiddellijk voor om de account van deze persoon weg te halen, omdat de uitlatingen in strijd waren met hun huishoudelijk reglement. Er werd ook een klacht neergelegd bij de politie.
Racistische pesterijen op het werk
Een dame was al drie jaar het slachtoffer van racistische pesterijen door haar directe overste en diende een formele klacht in bij de externe preventieadviseur. Die stelde vast dat er inderdaad sprake was van racisme. Op vraag van het slachtoffer trad het Centrum in contact met het bedrijf, dat de overste uiteindelijk berispte en het slachtoffer een schadevergoeding van drie maanden brutoloon betaalde.
Discriminatie omwille van buitenlands accent
Een uitzendkantoor belde een persoon van Afrikaanse herkomst op in verband met een baan als telefonist in een callcenter. Na een aantal belangrijke aspecten van de baan te hebben besproken (rijbewijs, beschikbaarheid, loon enz.), onderbrak de medewerkster van het uitzendkantoor het gesprek om een laatste punt te controleren. Toen ze terug aan de telefoon kwam, meldde ze aan de kandidaat dat hij niet in aanmerking kwam voor de baan omwille van zijn buitenlands accent.
Homoseksuele Roma gediscrimineerd in discotheek
Een Brusselse club met een uitgesproken homoseksuele clientèle weigerde jonge homoseksuele Roma meermaals de toegang tot de club. Het Centrum kwam tussenbeide en sindsdien krijgen de jongeren toegang onder dezelfde voorwaarden als andere klanten
Buitenlands accent
Een uitzendkantoor belt een persoon van Afrikaanse herkomst op in verband met een baan als telefonist in een callcenter. Na een aantal belangrijke aspecten van de baan te hebben besproken (rijbewijs, beschikbaarheid, loon enz.), onderbreekt de medewerkster van het uitzendkantoor het gesprek om een laatste punt te controleren. Als ze terug aan de telefoon komt, meldt ze aan de kandidaat dat hij niet in aanmerking komt voor de baan omdat hij een buitenlands accent heeft.